Els nivells de contaminació atmosférica de París són tan alts, que el govern ha decidit intervenir-hi. Ha decidit imposar diverses mesures per desincentivar l'ús del vehicle privat. Clica aquí per a més informació.
Com relacionaries aquestes mesures amb la teoria del consumidor?
Considera una economia amb dos béns: viatges en vehicle privat i viatges en transport públic. Imagina't que un parisenc té preferències estrictament convexes sobre aquests dos béns. Com afectaran aquestes mesures a la seva elecció òptima? Descriu mesura per mesura els resultats.
Això sembla un exercici de classe, però és un exemple real!!
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
ResponderEliminarPartint d'uns preus i una renta determinada per aquest parisenc, donades unes preferències estrictament convexes, per molt que subvencione o es faci gratuït el transport públic, el consumidor francès mai deixarà de consumir aquest be, només pot reduïr la quantitat demandada d'aquest però sense tractarlo com a neutral.
ResponderEliminarFent anàlisi i supòsits de canvis de preus, amb impost sobre el preu del ús de transport privat i/o amb subvencions per al preu del transport públic (bicicleta, vehicles elèctriques,etc), es comprova que es pot limitar l'ús del be problemàtic però que donades unes prefèrencies amb aquestes característiques és del tot imposible neutralitzar el consum d'aquest be concret, vist que només és "limitable" a unes demandes més controlades i favorables per a al medi ambient, el ciutadà parisenc sempre preferirà una combinació d'ambdós bens a una cistella extrema d'únicament un dels dos.
És per tant una bona iniciativa pel control de la contaminació, però resulta difícilment restrictiu el fet d'unes prefències d'aquest tipus, donat que depenent de la utilitat concreta de cada consumidor i dels preus del mercat variarà en proporció la demanda de cada be, assegurant que mai es deixarà de consumir en la seva totalitat aquest tipus de "be problemàtic" per a la societat, vist que només és possible el descens de certa part de la demana o l'augment parcial del be positiu per equilibrar de forma més òptima el consum del país.
Tal i com sabem, un canvi en els preus dels bens que consumim dia a dia pot fer canviar ràpidament la nostra cistella de consum optima i en conseqüència, tenir això un major o menor impacte en el conjunt de l'economia. Es per això que molts cops els impostos, subvencions, regals... que s'ofereixen en el mercat busquen una contrapartida immediata ja sigui per exemple per reduir el consum d'algun dels dos béns, incentivar el consum d'alguns altres... En el cas plantejat en el bloc el govern francès buscava aplicar mesures per tal d'incrementar l'ús d'opcions alternatives al transport privat per tal de reduir els gasos contaminants que portaven a l'estat de l’atmosfera a una situació pèssima.
ResponderEliminarSi considerem que el consumidor te preferències estrictament convexes sobre el transport privat i el públic i considerem hipotèticament la següent informació: X1(cotxe privat)= 4€ X2(transport públic)= 2€ m=20€ i la funció d'utilitat U=X1.X2 veiem que obtenint les funcions de demanda corresponents la cistella òptima es trobaria en el punt (2,5 , 5) corresponent a un nivell d'utilitat de 12,5.
Una de les mesures del govern francès fou oferir als abonats bicicletes, cotxes elèctrics... de forma gratuïta tot i penso que com les preferències les hem considerat estrictament convexes això no seria una mesura que pugues pal•liar el problema de la contaminació ja que com el consumidor prefereix consumir cistelles que continguin els dos béns (abans que cistelles extremes) llavors el consumidor seguiria usant el transport privat.
Establint una subvenció del 50% sobre les bicicletes, cotxes elèctrics... veiem que la cistella òptima passa a ser (2,5 10) i aquesta si que ofereix un nivell d'utilitat (25) major al de l'elecció òptima A(12,5) cosa que si podria reduir substancialment els nivell de gasos perjudicials per l'atmosfera de l'indret a la vegada d'incrementar la felicitat del nostre consumidor. No passaria el mateix per exemple imposant a més a més de la subvenció un impost de 2€ sobre el transport privat ja que els consumidor es trobaria en una corba d'indiferència inferior a l'anterior tot i que superior a la principal. En tot cas, oferint millores en els preus relatius del transport públic es podrien pal•liar almenys parcialment els problemes de contaminació de la ciutat.